среда, 25. фебруар 2015.

Змај



Најчешће код словенских народа овим појмом одређује се змијолико, претежно вишеглаво, биће са способношћу лета које бљује ватру или на неки начин исијава светлошћу. Његов постанак доводи се у везу са одређеном рибом или змијом. Приметна је његова похлепност и често се наводи како отима стада или љубоморно чува благо али и похотност јер неретко ступа у везе са људима. Међутим, међу Јужним Словенима, а наручито код Срба змај има другачије одлике. Он се сматра добрим бићем, заштитником одређене територије и везан је уз временске прилике. Тад се приказује у борби са бићима која доносе непогоду: аждајама, алама или ламњама. И на југу задржава своју похотљиву црту па се тако иразити јунаци сматрају управо змајевим потомцима.
Текст: Душан Божић

Литература:
Слободан Зечевић - „Митска бића српских предања“, Вук Караџић, Београд, 1981
Љиљана Пешикан-Љуштановић - „Змајевита обележја епских јунака - од природе бића до метафоре“, Зборник Матице српске за књижевност и језик 2000, вол. 48, бр. 1, стр. 49-67
Љубинко Раденковић - „Змај“, „Словенска митологија: енциклопедијски речник“, Zepter Book World., Београд, 2001


Слика:
Змей Горыныч - Иван Билибин

Нема коментара:

Постави коментар